Fotokunst | Kunst kopen

Alle fotokunstwerken zijn gelimiteerd in exclusieve edities en voorzien van Certificaat van Echtheid. Per fotobeeld variëren de oplages. Alleen de hoge oplages zijn ook als een losse print (om zelf in te lijsten) verkrijgbaar, meestal ga ik uit van een prachtig compleet kunstwerk om direct op te hangen. De fotokunstwerken zijn op exposities zichtbaar. Uiteraard bent u ook van harte welkom in mijn werkruimte/atelier thuis in Heerenveen | Oranjewoud! Ik heb altijd wel iets om te kunnen laten zien. Wel graag even een afspraak maken van te voren. Dan zet ik de koffie en/of thee klaar. Neem ook gerust contact op als u graag een specifiek werk zou willen zien of u graag wilt weten welke werken en uitvoeringen er op een expositie te zien zijn. Nog even een tip! Ik woon op loopafstand van Museum Belvédère. Zeker een bezoek waard.

Ik werk met twee gelimiteerde oplages per beeld:

  • editie KLEIN formaat
    tot 60 / 65 cm
    Prijs losse print vanaf € 265,-
    Prijs kunstwerk vanaf € 750,-

  • editie GROOT formaat
    vanaf 80 cm
    Prijs kunstwerk vanaf € 1.800,-

De oplages staan vermeld bij elke afbeelding in de fotokunstcollectie
Heeft u een mooi werk gezien maar het formaat of de uitvoering is niet geheel hoe het in uw interieur past? Geen probleem. De fotobeelden zijn, binnen de beschikbare edities, geheel naar ùw wens te vervaardigen! Neem gerust contact op.

Verliefd geworden op één of meerdere van mijn werken? Wat fijn! Samen (of met de galeriehouder) kunnen we kijken hoe het kunstwerk het beste tot zijn recht komt in uw interieur. Wat voor formaat en welke uitvoering. Want ieder interieur is uniek en op iedere locatie past een bepaalde uitvoering van het kunstwerk beter.


Prijsstelling is afhankelijk van de totale oplage, editie nummer (prijs oplopend, hoe schaarser hoe duurder), formaat en uitvoering.


Van digitaal beeld naar kunstwerk aan de muur

Verder naar beneden op deze pagina vindt een paar voorbeelden van uitvoeringen, helemaal onderaan vindt u nog uitleg/verschil over lambda- en pigmentprint en hier volgt wat uitleg over de gebruikte termen:

  • Giclée | Fine Art pigmentprint
    Pigmentprint Canson® Infinity Rag Photographique (heeft een gesatineerde, matte uitstraling) met speciale verniscoating op dibond met ophangprofiel en eventueel in (bak)lijst (zonder glas!)

  • Diasec® | plexiglas
    Pigmentprint Canson® Infinity Platine (heeft de look en feel van authentieke fotografie op film die geprint is op een bariet fotopapier) op dibond met ophangprofiel afgewerkt met Diasec® TruLife - hoogglans en niet reflecterend (museum)plexiglas of met Diasec® Matt - anti-reflex plexiglas.

Canson® Infinity is museaal kwaliteitspapier van 100% hoogwaardig katoen voor digitale kunstdruk en fotografie. Standaarden en certificering:
• 100% katoen
• Traditionele vervaardiging op rondzeef machine: prestigieuze authentieke fabricagetechniek.
• Zonder optische witmakers (OBA’s) om generaties lang verkleuring te voorkomen.
• Voldoet aan de ISO 9706 conservatienorm van galleries en musea:
- Bevat alkalische reserves tegen atmosferische schade door C02, ozon, vocht of vluchtige stoffen, enz.
- Zuurvrij om degradatie van het papier te voorkomen.
• Gecertificeerd door Wilhelm Imaging Research
• Digigraphie® van Epson

Diasec® is het verlijmen van foto’s met de beeldzijde achter plexiglas. Vervolgens wordt er achter het Diasec® paneel een achterzijde van dibond en tenslotte wordt het totale paneel afgewerkt met een ophangframe of in een (handmade) lijst. Tevens functioneert Diasec® als bescherming van het beeldmateriaal tegen luchtvervuiling, vroegtijdige veroudering en in hoge mate tegen UV straling.

Een uniek kunstwerk door vaklui met passie gemaakt

De fotokunstwerken worden geproduceerd in vaklaboratoria die hoge kwaliteitseisen combineren met passie voor het vak. Ik werk met de volgende partijen samen om er een fantastisch uniek en speciaal kunstwerk van te maken:


Vertegenwoordigd door

Fine art fotografie<br /> Galerie. Fine art photography gallery. kunst fotografie kopen

Eduard Planting Gallery  | Koster Fine Art Gallery
Fine Art Photographs

Kunstkoopregeling mogelijk via de galeries


VOORBEELDEN

Editie KLEIN | Giclée / Fine Art pigmentprint (met verniscoating) in notenhouten baklijst

Editie KLEIN | Giclée / Fine Art pigmentprint (met verniscoating) in notenhouten baklijst

Editie KLEIN | DETAIL | notenhouten baklijst

 

Editie KLEIN | Fine Art pigmentprint zwevend ingelijst achter museumglas

Editie KLEIN | Fine Art pigmentprint zwevend ingelijst achter museumglas

 

Editie KLEIN | Giclée / Fine Art pigmentprint met verniscoating in notenhouten baklijst

Editie KLEIN | Giclée / Fine Art pigmentprint met verniscoating in notenhouten baklijst (smal)

 

Editie KLEIN | Fine Art pigmentprint met Diasec® TruLife (museum)plexiglas op dibond met ophangsysteem

Editie KLEIN | 60 x 40 cm Fine Art pigmentprint zwevend ingelijst met Museumglas

Editie KLEIN | 60 x 40 cm Fine Art pigmentprint zwevend ingelijst met Museumglas

 

Editie GROOT | 80 x 80 cm Giclée / Fine Art pigmentprint in notenhouten baklijst (9mm)

Editie GROOT | DETAIL | Notenhouten baklijst 09 mm

Editie GROOT | DETAIL | Notenhouten baklijst 20mm

 

Editie GROOT | Giclée / Fine Art pigmentprint met verniscoating in persoonlijke lijst. Kan echt van alles zijn! Houdt u van Barok of Klassiek i.p.v. strak en modern? Samen met de lijstenmaker kijken we wat goed bij het werk en de ruimte past.

 

Editie GROOT | Rietsnijders in persoonlijke lijst. Fine art pigmentprint zwevend ingelijst in eikenhouten lijst met Museumglas

Editie GROOT | DETAIL | Rietsnijders in persoonlijke lijst. Nog bij lijstenmaker. Eikenhouten lijst.

 

Editie KLEIN | Fine Art pigmentprint in lijst met ART (museum | ontspiegeld) glas

Fine Art pigmentprint in lijst met ART (museum | ontspiegeld) glas

 

Editie KLEIN | Giclée / Fine Art pigmentprint met verniscoating | op dibond met ophangsysteem

 


Lambda- en pigmentprint

Oudere versies kunnen op Lambda-print zijn vervaardigd. Tegenwoordig werk ik alleen nog maar met Fine art pigmentprints. Hieronder nog wel even het verschil tussen Lambda-print en Pigment-print

De lambda print is een chemische print. Het digitale bestand wordt digitaal gestuurd belicht door een laser, maar het papier wordt met een chemisch procédé ontwikkeld. Op vrijwel dezelfde wijze als traditionele fotografische afdrukken ontwikkeld worden door middel van een fotobelichter en negatieven in een donkere kamer. Hierdoor krijgt de print een authentiek fotografische look & feel.

Musea, galerieën, kunstenaars en verzamelaars kiezen / kozen voor deze techniek om de realistische weergave en langdurige kleurechtheid van 75 jaar in archivering. De laatste decennia is de techniek van de pigmentprint steeds verder doorontwikkeld. Volgens laatste onderzoeken hebben de afdrukken een houdbaarheid van 100 jaar en zelfs meer.

Pigmentprint | Giclée is afgeleid van het Franse werkwoord ‘gicler’, dat stralen of vernevelen betekent. 
Bij deze techniek worden hoogwaardige inkten in verschillende kleurlagen aangebracht op speciaal kunstdrukpapier (fine art papier). Speciale watergedragen archival-inkten zorgen voor een lange houdbaarheid. Het kleurenspectrum is zeer hoog. De giclée kunstdruk voldoet aan de hoogste eisen die door kunstenaars, musea, galerieën en kunstverzamelaars aan reproducties worden gesteld.

Het verschil in lambda-print of pigmentprint zit dus zowel in het procédé als in de gebruikte wel of niet lichtgevoelige papier. Het kleurbereik is bij een pigmentprint groter dan bij een lambda-print. De lambda-print is duidelijker een foto, glanzend en contrastrijk.
De papiersoort op zich heeft ook nog weer invloed. Ik gebruik voor mijn giclée's het 'Canson Rag Photographique' papier wat een mooie, beetje ruwe en matte uitstraling heeft die doet denken aan een schilderijdoek.


artistiek fotograaf | kunstfotograaf Maartje Roos

Maartje haar werkwijze is te vergelijken met de schilderkunst. Een kunstschilder kan zich bij het schilderen van bijvoorbeeld een landschap aan de werkelijkheid houden maar kan ook onderdelen toevoegen of weg laten. Hiermee wordt de betekenis en compositie van het schilderij, of in dit geval het fotobeeld bepaald. Met het componeren van diverse beeldelementen (altijd eigen geschoten materiaal) kan Maartje Roos een uniek werk neerzetten en haar eigen verhaal vertellen.

Identiteit, natuur en historie is een terugkerend thema in haar werk. Ze legt vast hoe bepaalde mensen, gebouwen, en andere dingen eruit zagen in hun glorietijd en vraagt zich daarbij af wat voor effect het heeft gehad op de wereld van nu.