©Jenny Boot

©Jenny Boot

  • 2019 nominatie 12th Annual Photography Masters Cup
    •   Fine Art | Willem Lodewijk van Nassau
  • 2018 'Erpel, 1885 Nuenen' in het Vincentre | museum over Vincent van Gogh
  • 2017 Solo expositie nieuwe serie 'Leeuwarden Lonkt' in De vier Pelikanen
  • 2016 Drie nominaties at 9th Annual Photography Masters Cup
    •   Advertising | Kerst vier je samen!
    •   Fine Art | Rietsnijders
    •   Fine Art | Piano man
  • 2015 I participated in the national photographic team of The Netherlands for the World Photographic Cup 2015
    •   Commercial | Efteling, Joris en de draak
    •   Landscape | Pavo Cristatus, oftewel pauw
  • 2014 Groepsexpositie, ‘Alive!’ at PHOTOVILLE, New York
  • 2014 Drie nominaties 7th Annual Photography Masters Cup
    •   Advertising | Are we there yet?
    •   Fine Art | Old times – Drenthe (Oude tijden herleven | Drenthe)
    •   Fine Art | Wonder of woman # Dining room
  • 2014 Groepsexpositie ‘Keep on Dreaming’ in AmstelGallery, Amsterdam and Gallery [Sirius], Tokyo
  • 2013 NEW Photo, Dutch Photography Talent 2014!
  • 2013 Groepsexpositie, ‘Keep on Dreaming’, PHOTOVILLE, New York,
  • 2012 Fotografie 60 jarig jubileumboek van de Efteling ‘Zijn we d'er al?’
  • 2012 Groepsexpositie ‘Wonder of Woman’, PHOTOVILLE, New York,
  • 2012 Represented by agency Beeldagent
  • 2011 Honorable mention Theo Brandsmaprijs – Beeldende Kunst KEIK
  • 2011 Take5, Win-initiative, New York. Presentation and Exhibition.
  • 2011 Part of group exhibition, ‘Dutch Delight’ at New York Photo Festival, New York
  • 2010 ‘Talent of the year 2010′ by Photo News – ‘Fotonieuws’
  • 2010 Graduated ‘cum laude’ at the Academy of Photography – Fotoacademie Groningen

 

Fotoregisseur van eigenzinnige magische werelden
Maartje Roos maakt geen foto's, ze creëert beelden.

Schilderen met fotografie
"Ik gebruik het medium fotografie om mijn verhalen in één beeld te kunnen vertellen. Een kunstschilder kan bij het schilderen, van bijvoorbeeld een landschap, zich aan de waarneming houden maar heeft de mogelijkheid om naar eigen inzicht belangrijke elementen, voor de betekenis of compositie van het schilderij, toe te voegen of weg te laten. Dat vind ik interessant en eigenlijk doe ik dat ook".
 
Maartje haar verhalende fotobeelden zijn allemaal uitingen van de naar haar hand gezette werkelijkheid. Daarbij vraagt ze het uiterste van haar creativiteit. Zo’n fotokunstbeeld begint met een schets in haar hoofd. Die gedachte zet ze om in beeld. Niet een kwestie van snel een plaatje schieten, maar een heel proces. Daarbij doet ze alles zelf: locatie, modellen, kleding, belichten, fotograferen en bewerken. Met behulp van haar inlevingsvermogen en het digitale palet smeedt ze meerdere beelden samen tot één geheel, Haar fotografie is dus geen exacte weergave van de werkelijkheid maar een uit fotografische beeldelementen opgebouwde constructie van wat zij met de foto wil vertellen. ’Schilderijen’ is de gedachte die zich al snel aandient bij het bekijken van haar indrukwekkende portfolio.

Identiteit, natuur en historie is een terugkerend thema in haar werk. Ze legt vast hoe bepaalde mensen, gebouwen, en andere dingen eruit zagen in hun glorietijd en vraagt zich daarbij af wat voor effect het heeft gehad op de wereld van nu.

"Het moeilijke is dat het wél gefotografeerd moet worden, dus het moet er wel zijn of gemaakt kunnen worden. Een schilder zou elementen van een foto kunnen gebruiken en naschilderen, dat gaat bij mij natuurlijk niet op. Iedere foto die ik als onderdeel voor het totaalbeeld gebruik, maak ik (bijna altijd) speciaal voor juist die ene afbeelding. En of ik daarvoor naar Goes, Nuenen, Amsterdam, Leeuwarden, Arnhem of Groningen moet, maakt mij niet uit. Authenticiteit vind ik belangrijk. Voor mij betekent dit dat het gefotografeerde beeldelement daadwerkelijk een relatie met het verhaal moet hebben. Het maken van mijn fotowerken is erg arbeidsintensief waar ook veel onderzoekstijd in zit. Ik wil wel dat het verhaal en de beeldelementen kloppen".
 
"Mijn fotobeelden zijn kleine zoektochten naar de verbinding van heden en verleden en naar de invloed van dat verleden op de huidige tijd. Niet dat ik een antwoord geef. Ik laat zien hoe het was en de kijker mag zelf zijn of haar gedachten er over laten gaan. Ik vraag mijzelf namelijk vaak af hoe het was, hoe men leefde, wat voor functie bepaalde gebouwen hebben gehad, waarom iets eruit ziet zoals het eruit ziet, maar ook hoe belangrijk is afkomst en de geschiedenis van die plek of streek, wie schuilt er achter die bekende historische naam… enz enz. dat kan echt van alles zijn".

Tijd en ruimte speelt geen rol meer, niets is toeval en alles is mogelijk. Terug naar de 16e of 17e eeuw naar Leeuwarden met  'Us Heit' of Saksia van Uylenburgh, of naar Brabant met Vincent van Gogh bij de familie De Groot in Nuenen 1885. Het kan allemaal..

 
Bij interesse in een bepaald werk kunt u contact opnemen met Maartje voor de beschikbaarheid en / of om een afspraak in te plannen. Een prachtig fotokunstwerk kan ook in opdracht gemaakt worden.
 
Meer informatie over de werken die zijn aan te kopen vindt u hier
 

  Fotogalerie Utrecht | Holland

 

 

   
Nazomer 2018 ben ik overgestapt van Canon naar Fujifilm en werk ik met de middenformaat systeemcamera GFX50s
 

Fujifilm X-photographer Maartje Roos, the Netherlands

 
 
logo_3073

Opleidingen
Fotoacademie (2007-2010 diploma, cum laude)
Kunstacademie Artez (2006-2007 propedeuse)
Fotonica, niveau 4 (2003 – 2006 diploma)
HAVO – cultuur&maatschappij (1998 – 2003 diploma)

 

DuPho-logo-met-tagline-zwart

Ik ben lid van DuPho.
DuPho staat voor Dutch Photographers en is de beroepsorganisatie voor professionele fotografen.

Op alle rechtsbetrekkingen van Roos Photography zijn de Algemene Voorwaarden van DuPho van toepassing.

Algemene Voorwaarden

Privacy Verklaring

AVG Privacy Verklaring Roos Photography