What I like about Maartje Roos (1986), is that she doesn’t just take photo’s, but she uses her photo’s anno 2020 to create images that look as if they happened and were photographed some 100 years ago. Her work seems to be the photographic answer to the painting of the Old Masters, in which identity, nature and history are recurring subjects.
All her images start in her mind, but are triggered by local stories and have a strong connection to the countryside and historic events. When you look at her carefully detailed images, you are pulled back in time. The historic reality is transformed by her contemporary fantasy into a new reality and although you know it’s not real, because of her very detailed working method it appears real. Her images are all small quests for the connection between present and past and for the influence of that past on the present time. She determines how certain people, buildings, and other things looked in their heyday and asks herself what effect it has had on the world of today.
“I want to take the viewer into my world, my passion, fascination and stories and I hope that people consciously or unconsciously get something, a feeling, a message or recognition from my images and stand still, look and dream away.”
In GROOT SNEEK ‘WaterSpiegel’ Fotokunst van Maartje Roos in het Fries Scheepvaart Museum Ze laat het verdronken starteiland Roekoepolle weer boven de golven uitkomen en de weilanden rondom Sneek onder water lopen. Artistiek fotograaf Maatje Roos uit Heerenveen creëert levensechte beelden die eigenlijk niet bestaan. Tot en met 25 februari is het werk van Maartje […]
Leeuwarder Courant 13 oktober 2023, pag. 28 ‘WaterSpiegel’, silhûetten fan de kust interview door Gitte Brugman “Eksposearjen yn in museum, dat is dochs wat oars as yn in galery.” Fotograaf Maartje Roos toont in het Fries Scheepvaartmuseum in Sneek haar nieuwste expositie WaterSpiegel met vier nieuwe werken, waarvoor ze uitgebreid het archief in dook. In […]
Anemone Coronaria in het tijdschrift MB van Museum Belvédère. APRIL 2023 | 15e JAARGANG | No 47 o.a. met korte verklarende teksten van verschillende aan de tentoonstelling Als de dood deelnemende kunstenaars over hun werk.
Anemone Coronaria in het tentoonstellingsboekje Als de dood van de gelijknamige tentoonstelling in Museum Belvédère (11 februari | 11 juni 2023) Verkrijgbaar op verschillende platforms. Uiteraard ook in de Museumwinkel en website van Museum Belvédère.
Lotje in de special ‘De 22 mooiste wetenschpasbeelden van 2022, geduid door 22 wetenschappers’ van de Volkskrant. Van een ijsbeer die intrekt in een verlaten woning tot de diepste beelden ooi van ons heelal. 22 experts duiden de mooiste wetenschapsbeelden van het jaar, samen met de wetenschapsredactie van de Volkskrant. … pagina 5Een ‘oer-Hollands’ beeldHet […]
In de Pf Fotografie Magazine: voor iedereen met een Passie voor Fotografie #6 2022 blz. 72/73 Fujifilm GFX50S: een liever, zachter beeld Het Zeeuws-Friese melkschaap, de Roodbonte Friese koe en de Zwarte Bij van Texel; zomaar drie in Nederland (nog) voorkomende diersoorten die met uitsterven bedreigd worden. Fotografe/kunstenares Maartje Roos legt ze vast voordat ze […]
Leeuwarder Courant – Cultuur 01 september 2022 Maartje Roos uit Heerenveen wint internationale fotowedstrijd met foto’s van zeldzame huisdieren (en ze neemt het stokje over van een andere Fries) Tekst Gitte Brugman Bij de internationale fotowedstrijd PX3 heeft Maartje Roos uit Heerenveen gewonnen in de categorie Natuur. Dezelfde prijs die Johannes Bosgra uit Burgum vorig […]
error: Het is niet toegestaan inhoud van deze site zonder toestemming te kopiëren.